Inhoudsopgave
Hoe herken je een goede stemacteur en voice over?
Goede bedrijfsfilms en animaties hebben vandaag de dag niet alleen goede beelden, maar uiteraard ook de beste voice-over die past bij de productie. Zeker nu de aandachtspanne van een gemiddelde kijker fors afneemt, kunnen goede voice-overs helpen de kijker aan het scherm gekluisterd te houden.
De vraag of iemand een goede stem heeft is heel subjectief. De een vindt een energieke vrouwenstem goed in de oren klinken en de andere juist een rustige mannenstem. En dat verschilt ook weer per boodschap.
Dagelijks krijgt Stemmenbureau Betaalbare Stemmen meerdere voice-over demo’s aangeboden. Toch blijft de selectie stemmen op onze website compact. Waarom? Omdat lang niet iedere voice-over voldoet aan de eisen die we stellen aan een stem.
Allereerst nemen we alleen aanmeldingen serieus met een goede intro, professionele demo’s, foto’s en een supergoed thuisstudiofragment. Dan gaan we luisteren naar de demo. We letten daarbij op de 3 belangrijkste kenmerken waaraan een voiceover moet voldoen.
Geloofwaardigheid
Een geloofwaardige voice-over maakt ieder woord uit het script duidelijk zonder dat de kijker erbij na hoeft te denken. Een voice-over klinkt overigens niet perse geloofwaardig door te klinken als een voice-over. Juist niet. Een geloofwaardige voice-over klinkt als de doelgroep.
Conversational
Een conversational voice-over is aantrekkelijk omdat hij of zij de formele voice-over stijl vermijdt. In plaats daarvan brengt de stem de boodschap over op een informele wijze. Ze kunnen op een geloofwaardige manier vragen stellen aan de kijker, waardoor mensen zich beter aangesproken voelen en meer geneigd zijn in actie te komen.
Authentiek
Een voice-over die klinkt alsof ie rechtstreeks uit een random stemmenbank is gehaald, wil niemand (meer). Een authentieke voice-over sluit aan bij de identiteit en waarden van een merk en spreekt met de juiste beleving.
Geloofwaardig, conversational en authentiek: deze kwaliteiten hebben dus al onze voiceover stemmen in huis. Daarom kun je altijd zorgeloos een voice-over boeken van Betaalbare Stemmen.
Het vinden van de ideale voice-over of stemacteur is een leuke uitdaging. Je luistert naar een aantal stemmen en dan maak je een shortlist.
6 tips om de perfecte voice-over te kiezen bij Betaalbare Stemmen
1. De stem = je merk
Als je een voice-over kiest voor je webvideo of uitleganimatie, dan moet de stem passen bij de persoonlijkheid van je merk. Klanten verwachten dat een merk consistent is, anders begrijpen ze niet waar het merk voor staat en wat het merk uit wil dragen.
Probeer je merk voor te stellen als een persoon en probeer in een aantal kernwoorden de eigenschappen van die persoon te omschrijven. Is je merk jeugdig, fris en energiek? Of juist dichtbij, warm en toegankelijk?
Veel stemacteurs hebben een breed palet aan klanken in huis. Luister eens naar hun demo’s om de tone of voice te vinden die goed bij je merk past. Bij onze stemmen vind je altijd een demo en stemklankprofiel met 3 voice-overstijlen.
2. Herkenbaar stemgeluid
Mensen luisteren beter naar iemand die klinkt zoals ze zelf klinken. Wat natuurlijk ook weer niet betekent dat je zomaar iemand van de straat moet plukken die eruit ziet als ijkpersoon. Je wilt immers wel een ervaren stemacteur die professioneel overkomt.
Kies een stem waar de kijker van je video zichzelf in kan herkennen. Vooral wanneer je publiek in de uitleganimatie een nieuw concept, product of idee te zien krijgt, is het belangrijk dat de stem vertrouwd klinkt.
Als je eenmaal hebt gekozen voor een bepaalde voice-over, is het slim om die stem ook in volgende video’s terug te laten komen. Houd in ieder geval de tone of voice vast. Zo bouw je aan de herkenbaarheid van je merk.
3. Anderstalige stemmen
Via YouTube en Facebook bereik je de hele wereld. Met een Nederlandstalige stem in je webvideo loop je wellicht buitenlandse klanten mis. Gelukkig zijn animatievideo’s vrij eenvoudig aan te passen aan anderstalige markten.
Wil je liever een echte Engelse of Duitse stemacteur? Dat is uiteraard ook mogelijk en nog altijd vele malen goedkoper dan het produceren van een nieuwe animatie.
Stemmenbureau Betaalbare Stemmen heeft diverse voice-overs in andere talen. Makkelijk te vinden via ons filtersysteem.
4. De stem klinkt dichtbij
Storytelling is al een aantal jaren in opkomst. Bij storytelling draait het allemaal om het creëren van een emotionele band met je publiek. Als je de kijker daadwerkelijk weet te raken, zal die je video eerder delen en onthouden.
Kijkers willen iets leren van je animatie of in ieder geval het gevoel hebben dat ze er iets aan hebben. Dit bereik je als de stem benaderbaar klinkt. Kies daarom een voice-over die de kijker aanspreekt alsof hij naast je zit.
5. Betrouwbare stem
Vertrouwen is heel belangrijk als het om een voice-over gaat. Kijkers moeten zich prettig voelen bij een stem en het gevoel hebben dat wat er gezegd wordt, oprecht is. Ze zullen eerder iets aannemen van iemand die klinkt als een vriend, dan van iemand die schreeuwt of heel bekakt praat.
De betrouwbaarheid van de stem is ook bepalend voor het vasthouden van de aandacht. Als de stem niet oprecht klinkt, zullen kijkers eerder afhaken en iets anders gaan doen. Bij het beluisteren van demo’s van een voice-over of stemacteur, kun je het beste afgaan op je eigen eerste indruk en gevoel. Als jij de stem geloofwaardig vindt, dan zal je publiek dat waarschijnlijk ook vinden.
6. Kies kwaliteit
Na het kijken van jouw uitleganimatie, zal je kijker er iets van vinden. Hij heeft een mening over de kwaliteit van de video en dus ook van de kwaliteit van de voice-over. Die kwaliteit zal de kijker voortaan associëren met je merk. Dus als je kiest voor een goedkope, niet professionele stem, met een slechte opnamekwaliteit…. Tja..
Let bij het casten van een voice-over dus ook goed op de kwaliteit van de demo’s. Klinkt de stem ervaren? Heb je hem of haar al eens ergens anders gehoord?
En ook niet onbelangrijk: welke kwaliteit heeft de homestudio van de voice-over? Alle voice-overs van Betaalbare Stemmen hebben eigen opnamemogelijkheden voor professioneel klinkende opnames.
Ben je eruit en heb je de juiste stem gevonden? Vraag dan eenvoudig en snel een offerte aan.